Snurken

Alles wat je nog niet wist over snurken

Mannen snurken meer dan vrouwen en kunnen tot zo’n 112 decibel gaan. Maar hoe komt dat eigenlijk? En hoe kunnen we snurken tegengaan? Naar aanleiding van de Internationale Dag van de Slaap zocht REVIVE antwoord bij Joeri Van Noten en Jo Aerts, twee verpleegkundige laboranten van CEPOS (Centrum voor Epilepsie en Psycho-organische stoornissen).

Kan je soms niet slapen omdat je partner snurkt? Of krijg je commentaar dat je zelf te luid snurkt? Dankzij de wetenschappelijke uitleg en tips van Joeri en Jo, kan je jezelf nu verdedigen als er nog eens een discussie komt. Of je kan gewoon je snurkprobleem oplossen.

Hoe komt het dat we snurken?

Tijdens het slapen verslappen de spieren. Daardoor wordt de luchtstroming in de neus- en keelholte verhinderd. De lucht door de vernauwde luchtweg zorgt ervoor dat het zachte weefsel in mond of keel gaat trillen. Zo ontstaat een irriterend snurkgeluid.

Infomercial GIF - Find & Share on GIPHY

via giphy.com

Wie snurkt er vooral?

Snurken heeft in de eerste plaats te maken met de leeftijd. Bij oudere personen vanaf veertig beginnen de spieren enorm te verslappen. Daardoor stijgt de kans op snurken. Ook mensen met overgewicht zullen sneller snurken, omdat hun vetweefsel zich ophoopt ter hoogte van de keel. Het kan ook zijn dat je snurkt door een anatomische reden: een verstopte neus, grote amandelen, een grote huig, enzovoort.

Klopt het dat mannen meer snurken dan vrouwen?

Ja, dat klopt. Mannen snurken in het algemeen meer dan vrouwen. Het feit dat mannen meer alcohol drinken en roken speelt hier een belangrijke rol in. Alcohol en nicotine zorgen namelijk voor een spierverslapping in de hals en de tongspieren. Dat zorgt dus voor meer kans op snurken.

 

Joeri Van Noten en Jo Aerts, “De luidste snurker in België maakt een geluid van 95 decibel.” © Sien Vanmoerkerke

Hoe kan je snurken tegengaan?

  • Nicotine, alcohol, slaapmedicatie en andere spierrelaxerende middelen vermijden.
  • Als iemand snurkt door overgewicht, is het vanzelfsprekend dat door vermageren ook het snurken vermindert.
  • Slapen op je zij kan helpen, omdat je dan een betere ademhaling hebt dan in rugligging. Aangezien je daar ’s nachts geen controle over hebt, kan je een sensor kopen die je op de borstkas moet dragen. Wanneer je dan tijdens het slapen op de rug gaat liggen, geeft de sensor een trillend signaal.
  • MRA (Mandibulair Repositie Apparaat) beugeltje. MRA is een gebitsprothese die op maat gemaakt wordt. Het beugeltje zorgt ervoor dat de positie van de kaak een beetje omhoog komt te staan en de keelholte meer vrij komt.
  • Heelkundige ingreep. Dan gaat het vooral om het verwijderen van de huig of de amandelen.
  • Je kan ook via lasers een litteken laten maken op het gehemelte. Dat zorgt voor minder trillingen tijdens het slapen. Deze ingreep is meestal pijnlijk en is op lange termijn niet zo gunstig.

Hoe luid kan je snurken?

Het record staat op 112 decibel. Dat is even luid als een stevig rockconcert. De luidste snurker in België houdt het op zo’n 95 decibel, wat je kan vergelijken met het geluid van een elektrische drilboor.

Drill GIF - Find & Share on GIPHY

via giphy.com

Slaapt een snurker beter dan iemand die niet snurkt?

Nee, iemand die snurkt, slaapt slecht. Het is wel zo dat die persoon sneller in slaap zal vallen, bijvoorbeeld voor de televisie. Dat komt doordat die personen niet goed uitgeslapen zijn. Mensen die snurken hebben vaak een lichte, oppervlakkige slaap. Dat zorgt ervoor dat ze sneller wakker worden bij een geluid en ook regelmatig naar het toilet moeten.

7  tips van Joeri en Jo voor een betere nachtrust:

  • Gebruik geen gsm, laptop, tv, enz. voor het slapen.
  • Ontspan voor het slapen door bijvoorbeeld een wandeling te maken.
  • Zorg voor regelmaat in je slaappatroon. Als je op uiteenlopende uren gaat slapen, wreekt zich dat op lange termijn.
  • Als je moeilijk in slaap valt, kan je warme melk drinken voor het slapen.
  • Pieker je vaak, doe dan ademhalingsoefeningen of yoga voor het slapen.
  • Zorg ervoor dat je kamer voldoende verlucht wordt. De ideale temperatuur voor je slaapkamer varieert tussen de 16° C en 18° C.
  • Een goede matras en hoofdkussen zijn essentieel voor een goede slaap.
  • Als je partner snurkt, maak dan gebruik van oordopjes. Zo kan ook jij genieten van je slaap.

Hopelijk kunnen deze tips en informatie je helpen bij eventuele slaapproblemen en kan je nu ‘s nachts volledig de batterijen opladen.

Uitgelichte afbeelding: © Nomao Saeki

Deel op sociale media: