Smartphone slaap

Hoe de smartphone helpt om je slaap te verbeteren

Vlamingen hebben het moeilijk om de slaap te vatten. Dat blijkt uit een onderzoek waarin 42% toegeeft dat ze problemen hebben met slapen. Er wordt dan ook vaak met de vinger gewezen naar de technologie die we maar niet kunnen loslaten. Toch kan bijvoorbeeld je smartphone een grote hulp zijn.

Zo heeft iPhone-maker Apple twee onderdelen genaamd ‘Bedtijd’ en ‘Waakmelder’ in zijn wekkerapplicatie geïntegreerd. Met ‘Bedtijd’ geef je aan hoe laat je wil gaan slapen en het herinnert je hier vervolgens aan. ‘Waakmelder’ helpt je om je slaappatroon te evalueren en schakelt de wekker automatisch in op het beste tijdstip. Alle informatie die wordt verzameld, is nadien ook te vinden in de Gezondheid-app. Vooral handig dus om regelmaat in je slaapschema te brengen.

Blauw licht

Een ander probleem is ook dat de ogen ‘s avonds worden belast met heel wat licht. Vooral het blauwe licht van het scherm van een smartphone kan de slaap beïnvloeden. Ook daarvoor introduceerde Apple een oplossing, namelijk de ‘Night Shift’-functie. Wanneer je die gebruikt, zal het scherm automatisch een warmere kleur krijgen naarmate het avond wordt. Het is niet alleen beter voor je slaap, maar het voorkomt ook hoofdpijn en droge ogen.

Al deze snufjes zijn trouwens ook beschikbaar op smartphones van andere grote fabrikanten zoals Samsung en Huawei. Technologiegiganten zijn zich dus erg hard aan het toespitsen op het ‘slaapvriendelijker’ maken van hun smartphones. Maar onderzoekers zijn het er wel over eens dat vooral de smartphonegebruiker zelf zijn gebruik moet leren beperken. Volgens hen is de beste oplossing nog steeds om de smartphone compleet uit de slaapkamer te houden.

 

 

Foto: Lee Health

Deel op sociale media:

Geef een reactie