Is skiën gezond voor je lichaam?

Nog een kleine maand en het skiseizoen van 2017 zit erop. Heel wat mensen trokken de afgelopen maanden richting verschillende skigebieden. Ook één van onze redactieleden stond tijdens de paasvakantie op de skilatten. Naar aanleiding van die skireis trok REVIVE met allerlei vragen over skiën naar Roos Demyttenaere, kinesitherapeut uit Sint-Eloois-Winkel.

Hoe bereid je je best voor op een skivakantie?

Skiën is een intensieve sport. Een goede lichamelijke conditie hebben, is alleen maar voordelig. Joggen voor je op skivakantie vertrekt, is dus een aanrader. Verder is het belangrijk dat je de juiste ski-uitrusting hebt. Een skihelm en eventueel pols- en kniebeschermers kunnen vaak letsels voorkomen.

via giphy.com

Welke invloed heeft skiën op je lichaam?

In het algemeen is skiën gezond voor je lichaam. Ten eerste creëer je heel wat spierkracht doordat je heel de dag intensief sport. Ten tweede bevordert skiën de soepelheid van de spieren. Bovendien zorgt skiën voor minder stress. En er is niks beter voor je lichaam dan ontstressen. Tenslotte is de berglucht heel gezond en bevordert ze de longfunctie.

Je mag skiën zeker niet onderschatten. Het vermoeit je lichaam enorm, maar het is gezonde vermoeidheid. Je lichaam wordt dus moe, maar kan snel weer recupereren. Tenzij je natuurlijk lang in de après-skihut blijft hangen.

via giphy.com

Wat zijn de meest voorkomende ski-ongevallen?

Ski-ongevallen komen het meest voor bij mensen die roekeloos zijn op de piste. De meeste dodelijke ongelukken gebeuren dan ook wanneer iemand de skipiste verlaat. Daarnaast lopen veel mensen ook blessures op bij het aanschuiven aan skiliften of door een fout van andere skiërs.

Vooral gewrichtsbanden, knieën en enkels zijn gevoelige plaatsen voor blessures. Bij snowboarders komen daar ook de polsen bij. Het is dus uiterst belangrijk om goed op te warmen om zo mogelijke verrekkingen te vermijden.

Wanneer is skiën ongezond?

Voor sommige mensen is het afgeraden om te gaan skiën, al dan niet op doktersbevel:

  • Mensen die een zwakke periode gehad hebben voor het skiën, bv. iemand die herstelt van een eetstoornis.
  • Hartpatiënten: voor sommige hartpatiënten vormt skiën geen probleem. Je vraagt in dit geval beter raad bij je dokter.
  • Mensen die niet tegen het luchtdrukverschil kunnen, bv. mensen die zware oorsuizingen hebben.
  • Mensen met een gevoelige huid. Voor deze mensen is het niet afgeraden, maar zij moeten enorm opletten met blootstelling aan de zon op de piste.

In het algemeen heeft skiën dus alleen maar voordelen. De ideale reden om een weekje vrijaf te nemen. Ga jij deze maand nog skiën of ben je al op skireis geweest? Laat het ons zeker weten.

Uitgelichte afbeelding: © Sien Vanmoerkerke

Deel op sociale media:

Geef een reactie