Wat een voetballer doet om gezond te blijven

Uit verschillende gezondheidsonderzoeken blijkt dat sporten belangrijk is voor je humeur, spijsvertering, lichaamsconditie en slaap, maar vooral voor je zelfzekerheid. Niet alleen jongeren, maar ook volwassenen hebben een vorm van lichaamsbeweging nodig. Hoe belangrijk is sporten? En wat moet je doen om in topvorm te blijven als voetballer? Om deze vragen te beantwoorden, interviewde REVIVE Jonathan Lutete. Hij is een speler van Sporting Lokeren (PU21, een eerste klasse ploeg). 

“Als je voor een grote club speelt, kan je je niet permitteren om een ongezonde routine te handhaven”, zegt Jonathan Lutete. “Genoeg slapen en gezond eten is een must, maar ook voldoende oefenen is belangrijk. Ik heb drie tot vier keer per week training.” Tijdens die training gaat het vooral om fysieke oefeningen die je op een korte tijd moet aankunnen. “Voordat de echte training begint, starten we met twintig minuten opwarming. Dat is wel noodzakelijk om klaar te zijn voor de intensieve oefeningen.”

Focus

Als hij niet traint, loopt de topsporter vijf km lang. Jonathan zorgt ervoor dat het op een rustig tempo gebeurd. “Een hartslagmeter kan je helpen bij het nakijken van je hartslag per minuut, waardoor de conditie van je hartspier duidelijk wordt. Dit ligt bij iedereen anders.”

Foto: Sporting Lokeren

Concentratie

Natuurlijk zijn er ook enkele rituelen voor de wedstrijd. “Voor de match ga ik altijd naar de wc om mij af te zonderen. Het klinkt een beetje raar, maar het is de waarheid. Muziek luisteren en alleen zijn, is belangrijk voor mij. Het helpt mij om me te focussen tijdens een wedstrijd.” En focus blijkt belangrijk te zijn. “Een ploeg met spelers die weten waar ze heen willen, helpt in ieder geval om net dat doelpunt te maken.”

Dus heb je nood om uit die luie zetel te komen? Dan helpen deze tips om de nieuwe maand goed en fit te starten!

Foto’s: © Sporting Lokeren

Deel op sociale media:

Geef een reactie